Äntligen på väg...

Med satta segel kunde vi lämna hamn nästan helt utan motorhjälp.

Det kändes att eleverna var klara med Mindelo och Kap Verde. De hade sett allt som kunde ses och gjort allt som kunde göra i denna stad.

Första dygnet till havs var inte så händelserikt. Vinden fösvann bara någon timme efter avgång och vi fick sakta segla söderut några timmar för att hitta god vind igen. Men sen dess har vi haft en fart på 6-7 knop och rusar fram över Atlanten.

Eleverna kom snabbt in i rutinerna igen trots nya vakter. Första dagen är alltid lektikonsfri då många mår lite dåligt innan de fått sina sjöben. Men det var inga problem för Sa2326 som har varit väldigt sjötåliga jämför med andra klasser jag rest med.

Idag hade vi våra första lektioner på sjöbenet som startade med en hamnutvärdering. Alla var nöjda med hajk och skolbesök även om det är lite av en kulturkrock när det kommer till synen på tid. NO STRESS! är mottot som de flesta Kapverdianer lever efter, något som eleverna fick erfara både på resturang och under skolbesöket.

Nu väntar drygt två veckor av segling och ett zenlikt tillstånd där dagarna kommer flyta in i varandra. Något som en del älskar och andra inte gillar.

Tobias Lundqvist

Utbildningsledare och zenmaster