Att tänka utanför boxen, inuti

Som utbildningsledare måste man ibland göra samma sak två gånger, för att inte störa vaktsystemet ombord. Eftersom jag redan tagit med samtliga ungdomar på en heldagsutflykt, måste övriga besök ske i två omgångar, så att bara frivakterna lämnar fartyget. De som har vakt har ju del i ansvaret för båtens underhållsarbete och visst sådant arbete sker bäst i hamn.

Både igår och idag har jag därmed fått glädjen att bjuda eleverna på en rejäl portion engelsk realia. Vi började på Mayflower-muséet, där vi fick lära oss om den seglats som år 1620 tog med sig ”The Pilgrim Fathers” från Plymouth till Amerika. (Själva muséet ligger på övervåningarna till stadens turistinformation, vilket jag skamset fick erfara då jag i tisdags gick dit för att frågar var muséet låg och fick till svar att jag redan befann mig i det! )

Nåväl, när eleverna varit ”interaktiva” tillräckligt länge (provat 1600-talskläder, luktat på kryddor, spelat spel osv…) fortsatte vi kullerstensgatan upp till The Tudor Rose, ett anrikt gammalt tehus. Där drack vi Cream Tea, ett koncept som uppfanns i dessa trakter och består av te med mjölk och scones med clotted cream och jam. Enligt vår värdinna var det superviktigt att göra det på Devon-vis, att alltså bre grädden före sylten och inte tvärtom, så som de gör i Cornwall några kilometer bort!

Vederkvickta gick vi så vidare till ”The Box”, stadens nyaste och prisbelönta museum. Även här fanns det en hel del att trycka och pilla på och enligt min personliga uppfattning var hela museet i absolut toppklass! För att se till att de verkligen lärde sig något, fick eleverna olika uppgifter att lösa. En del frågor var dock lite klurigare än andra, så det gällde verkligen att tänka ”utanför boxen”, fast man befann sig inne i den!

KiKi Åstrand

utbildningsledare