Au revoir Normandie!

Ornes slussar mot Engelska kanalen öppnades just, och Gunilla kunde påbörjade sin resa vidare söderut.

Fina dagar i Caen avslutades med att eleverna fått ett par dagar med tid för fria studier i hamn. Arbete med insamling av material till skolarbete varvas med nöjen och inskaffande av diverse förnödenheter inför kommande sjöresa.

Ombord har vi haft öppet skepp, då människor från trakten fått möjlighet att gå ombord och få sig en glimt av tillvaron på en tremastad bark och seglande gymnasieskola. För vår del ett fint tillfälle för franskeleverna att öva sina färdigheter i språket.

Vistelsen avslutades med att vi tog emot proviant och diesel samt ett par sista viktiga säkerhetsövningar. Nu får vi gå på för maskin ett tag innan vi rundat Cherbourghalvön och kan falla av och sätta segel. Biscaya här kommer vi!

Erling Mattsson Wilske,

Utbildningsledare