Best of Biscaya 2023

Denna söndag, som vanligtvis är veckans lugna dag till sjöss, blev ändå ganska intensiv. Som vanligt påbörjas dagen med en festmåltid till frukost bestående av ägg, bacon och pannkakor som kockar och backisar slitit med att få fram sedan långt innan solen gått upp.

Efter rutinmässiga säkerhetsövningar var det dags för 2023 års upplaga av ”Best of Biscaya”, en trekamp som prövar elevernas styrka, uthållighet, sjömansskap, samarbetsförmåga, kunskaper och kreativitet. Först en dragkamp med fokus på uthållighet, sen en tävling i kulturframträdanden (det bjöds på teater, sång och dans) och till sist en frågesport. Spänningen var olidlig och eleverna gav verkligen allt. Särskilt kulturframträdanden fick åskådarna att tappa andan. Vilken talang och uppfinningsrikedom det finns hos dessa ungdomar!

Efter att vinnande vakt hade korats och priser delats ut bjöd båsen Jens på en inspirerande bildvisning från några av sina resor med hemmasnickrad båt genom Europa på floder, sjöar och hav.

En trevlig söndag som bryter av lite mot sjörutinens annars ganska inrutade schema.

Erling Mattsson Wilske,

Utbildningsledare