Bussutflykt i Normandie

Idag tog vi bussen ut till havet och de normandiska stränderna för att besöka platser som var av stor betydelse vid återerövringen av Normandie 1944. Vi besökte artilleribatterier, landstigningsstränder och krigskyrkogårdar. Dels en tillbakablick kring detaljerna i denna fasansfulla del av historien, men också en inblick i vilken roll dessa krigsskådeplatser har för regionen än idag.

På vägen hem blev det ett stopp i Bayeaux, där eleverna kunde samla tankarna med café au lait och pain au chocolat. Bayeaux, vars nästan 1000 år gamla tapet beskriver ett omvänt förlopp än det ovan nämnda. Då var det normanderna som erövrade av England och inte tvärtom. Ett slag vars segrande befälhavare för övrigt ligger begraven här i Caen.

Allt väl ombord!
Erling Mattsson Wilske,