Caen – inte Cannes!

Så är vi då framme i Frankrike även om det inte blev den hamn vi först tänkt oss. I stället för Cherbourg är vi nu i den något större staden Caen. Här ligger vi dock i en relativt öde industrihamn en bit utanför centrum och för att slippa känna oss helt övergivna har vi idag haft så kallat ”Open Ship” i ett par timmar. Den här gången var det emellertid inte lika lätt för våra elever att guida, eftersom endast ett fåtal läst franska. Det är tur att vår bås, Anthony, är fransman och kan hjälpa till med tolkandet vid behov.

Ett sådant behov uppstod faktiskt redan idag då jag skulle bestämma klockslag inför morgondagens bussutflykt. Tack vare Anthony vet jag nu att vi behöver ge oss av redan ” à huit heures” (klockan åtta) i morgon bitti. Då ska vi nämligen först beskåda den 1000 år gamla och nästan 70 meter långa Bayeux-tapeten i staden som givit den dess namn. Därefter kommer vi att besöka någon av ”Dagen D’s” landstigningsstränder samt både den amerikanska och den tyska krigskyrkogården.

Även om vi inte anlände hit till Caen förrän vid lunchtid hann jag gå de 3-4 kilometrarna in till sta´n för att köpa kaffedopp. Denna gång var det som konditorn ansåg vara mest ”typiskt franskt” en ganska enkel ”Galette”. Den ca 12 cm runda, platta, kakan bestod i princip bara av vad jag själv skulle kalla ”pajdeg” men smakade ändå helt OK, tack vare en liten touch av citron.

KiKi Åstrand

utbildningsledare