Dagen efter

Jag är en av dagmännen ombord tillsammans med bås, maskinist och kockarna. Det betyder ungefär vad det låter som. Vi arbetar på dagen och kan sova hela natten. Lyxigt!

Ja, men visst är det lyxigt att veta att man kan få till en god natts sömn. Att inte bli väckt för att gå på vakt 4-8 eller försöka somna när man går av vakt efter 12-4. Vi har det väldigt bra! Jag vill ändå säga det för egentligen har jag ingen anledning alls att gnälla. Men låt oss säga att de där åtta timmarna reducerades till en stund här och en mindre stund där natten till idag. Vår kära Gunnis är fantastisk på alla vis men när vågorna rullar in är hon inte alltid så smidig. Den gamla damen, nu syftar jag på båten, inte på mig, kränger och krumbuktar utan att på något vis ta hänsyn till oss ombord. Saker flyttar på sig, dörrar öppnar sig, sakerna som flyttade på sig rullar runt, dörren som öppnade sig smäller. Ja, ni fattar! Man surrar fast lite här bara föra att upptäcka att det behövs säkras lite där. Så idag har jag varit lite ”dagen efter”. Fast nu är du ju lite gnällig, tänker du. Ja, kanske. Men det är mest för att jag behöver vara pigg och glad för att kunna peppa eleverna på lektionerna. Få dem att känna glädje över att de har ett klassrum som ”rör på sig”, att orka lite, lite till för att slippa ha massa uppgifter hängande över sig när de väl kommer hem. Det gäller att hitta den där extra gnistan så här ”dagen efter”.

Så hur gick det då? Fantastiskt bra! Eleverna är ju ändå det bästa vi har och idag överträffade de sig själva. Flitiga som myror och med stor koncentration tog de sig an dagens arbete. Det var en mycket stolt Anne-Li som nyss skuttade till sin hytt. Det blev en jättebra ”dagen efter”!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare