Dagen var kommen

Dagen var kommen då det var dags att få åka iväg för att mönstra på T/S Gunilla på riktigt denna gång, sist var bara ett hamnbesök på ett par nätter. Nu ska jag få chansen att uppleva ett helt sjöben på nio långa dagar, men hur kommer det kännas måtro?

Vara till sjöss så länge, då Gunilla plötsligt blir hela vår värld med allt vad det innebär. Kommer jag bli sjösjuk? Gunnar Svedbergs ord ekar i mitt huvud, ”Det är härligt att ligga och spy ihop med sina elever”… Vad har jag gett mig in på? Samtidigt känner jag ett lugn inför uppgiften, eleverna stöttar och peppar varandra och oss på ett otroligt fint sätt.

Om en timme lämnar vi Galveston efter några dagars hamnbesök. Det har varit riktigt bra och spännande att få uppleva ett konservativt och lite galet Texas med gigantisk highschool, predikan i metodistkyrkan, muséer, baseball och mycket mer. Nya erfarenheter och många samtal med Texas-bor senare kommer lotsen strax för att följa oss ut till sjöss. Vädret skiftade ordentligt i går kväll och det blåste upp och blev 15 grader istället för 25. Vågorna slår friskt och det gungar redan även om vi inte lämnat vår trygga hamn ännu, det här kommer väl gå bra… eller?

Victoria O’Donnell, mentor för klassen och assisterande DOS till Tobias the boss