"Dan före dopparedan"

Så här dagen före dopparedagen undrar jag om det verkligen blir något dopp i morgon? Dopp i grytan är nog uteslutet, eftersom vi inte har någon skinka att koka och därmed inget att doppa i. Möjligheten att ta sig ett dopp, i stället för det sedvanliga julbadet, verkar också tämligen begränsad.

I väntan på den stora dagen har dock arbete, studier och vakt fortgått nästan som vanligt. Visst känner man av att det tisslas och tasslas lite varstans men de flesta har trots detta lyckats uppbringa tillräckligt med koncentration för att kunna färdigställa sina uppgifter.

En av dagens tre lektioner ägnades emellertid åt ”hamnpresentation” det vill säga en kortare fakta-introduktion av Grenada, dess historia och vad landet i övrigt har att erbjuda. Eleverna fick även tillgång till såväl kartor som broschyrer, för att kunna planera sina kommande förehavanden. Om vi har tur kanske vi kommer fram redan på juldagskvällen och då gäller det ju att ha åtminstone något hum om vart man ska ta vägen!

Nu ska jag själv ta vägen om byssan och se hur det går med julbaket. Det kanske är våra pepparkakor som blir doppet på doppareda´n?

KiKi Åstrand

utbildningsledare