”Det går bra nu”

Äntligen har vinden vänt en aning och detta, i kombination med att vi för närvarande styr norrut, gör att det faktiskt går lite snabbare idag. Vi kommer dock inte ända fram som planerat, vilket innebär att vi kommer att få packa och städa till sjöss, i stället för, som brukligt, medan vi ligger till ankars.

Eftersom detta är förstaårselever, som alltså inte vet om något annat förfarande, torde det dock inte vålla några större problem. När vi väl sätter igång med packningen i morgon efter lunch kommer det sannolikt att kännas hur slutet närmar sig.

Än så länge känns det emellertid som en tämligen normal söndagskväll, det vill säga lektionsfritt, och jag kan sitta här på akterdäck och skriva. Runt hörnet hörs ljuv musik från kapten och bås, vilka båda trakterar sina instrument med bravur. Det blir en rent magisk stämning när man lyssnar på deras samstämda sång, samtidigt som man blickar ut över havet och ser solen sakta gå ner vid horisonten…

KiKi Åstrand

utbildningsledare