En dag på high school

Vad kan vara en mer amerikansk upplevelse än att tillbringa en dag som elev på en high school? Det var det som väntade eleverna andra hamndagen i Tampa där vi satt och slevade i oss den svenska frukostgröten..

Skolan vi har ett utbyte med heter Hillsborough High school och det är eleverna på IB-programmet som brukar vara våra värdar. I år hade jag skickat över allas mailadresser redan i januari och en del hade tidigt kontakt med de amerikanska eleverna. Men nu var det alltså dags att träffa sin amerikanska värd (host) och få dela en helt vanlig skoldag.

Vi anlände tidigt till skolans aula, fick en snabb introduktion av IB-programmets rektor som sedan parade ihop eleverna. Därefter började lektionerna och alla vandrade iväg med sin host som guide. En amerikansk skola skiljer sig mycket från en svensk förstås, men en av sakerna som slog mig är hur mycket mer kontroll över skolområdet man verkar ha. Personalen pratade i kommunikationsradio med varandra, vakter patrullerade korridorerna och skolgården och man kunde inte gå iväg från skolan utan att passera en vakt. Men så är detta också en stat som drabbats hårt av skolskjutningar.

Lite senare var vi tillbaka på Gunilla och tog itu med veckans program. Det är mycket som ska hända med de amerikanska kompisarna, vi ska göra ett besök på muséet och så väntar veckans avslutning på lördag: en ”bal på slottet” i amerikansk tappning: high
school prom på hotell Sheraton. Mer om det senare.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona