Fast mark under fötterna!

Tidigt i morse kom vi äntligen fram till Plymouth och strax efter åtta låg vi fast förankrade vid en flytande ponton. Det innebär förstås att vi fortfarande guppar lite upp och ner men samtidigt slipper känna av den 13 meter höga tidvattensskillnaden! Det innebär också att vi måste rätta oss efter en färjetidtabell, vilket jag, som tvättäkta öbo, dock är tämligen van vid.

Hur som helst tog jag mig själv i land under eftermiddagen, för att undersöka de platser jag ämnar besöka med eleverna senare i veckan. Solen strålade från en klarblå himmel och hela stan tycktes full av skollovslediga barnfamiljer. Vi har tydligen lyckats pricka in deras ”half-term holiday” som alltså ligger mitt i de engelska skolornas sommartermin. Förhoppningsvis ska det inte få alltför stora konsekvenser för våra egna utflykter!

Efter min rekognoseringsrunda fortsatte jag min vandring till en högt belägen park, varifrån man hade en fantastisk utsikt ner över staden och vattnet utanför. Där passade jag på att avnjuta en äkta Devon Ice Cream med mint och chokladsmak. De har nog extra feta kor här nere i grevskapet Devon för den gräddglassen gick inte av för hackor!

KiKi Åstrand

utbildningsledare