Flyg, båt och ännu mer båt

Hej på er där hemma! Jag förstår att ni väntat på en uppdatering från oss här ombord. Att varken jag, kapten eller elever kan mejla, sms:a eller på annat vis höra av oss beror på att vi har dålig kontakt med satelliten.

Vi ligger till ankars och vår kära T/S Gunilla rör sig ständigt och den lilla kontakt vi ibland lyckas få, försvinner lika snabbt igen. Så nu vet ni!

Vi lämnade ett kallt, grått och slaskigt Göteborg i tisdags för att ta oss till London. Där hade vi en övernattning för att dagen efter ta oss mot Grenada. Det gick bra, och med ”bra” menar jag trots att hotellet inte hade tillräckligt med rum och att ett elevpass kom på villovägar när vi tog oss mot Gatwicks flygplats. Sånt händer!

Efter elva timmar på flygande fot, vi mellanlandade på St Lucia, var vi äntligen framme. Vi har ingen hög prioritet här jämfört med andra båtar och måste därför ligga till ankars. Men vi är glada för att Gunilla fick gå till kaj en kort stund för att hämta upp oss. Alla elever och befäl som har frivakt måste ta sig in med våra mindre båtar vilket gör hela vårt hamnstopp struligt. Dock är vi glada och njuter för fullt av värme, sol och bad. Jodå, det är mycket arbete också. Eleverna fixade exempelvis provianteringen igår med beröm. Den fick vi köra ut med småbåtar och sedan låda, för låda lyfta allt ombord. Idag komprimeras det sopor så allt är i sanning inte sol och bad.

Imorgon kväll lämnar vi vår ankarplats och tar oss mot Paramaribo. Det väntas motvind, motström och därmed en ganska ”stampig” seglats. Vi ska ta oss an våra reseuppgifter och vakterna ska rulla på som vanligt.

Vi får se hur det blir med internet framöver, förhoppningsvis lyckas jag få ut denna blogg. Om inte skickar vi röksignaler😊

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare