Förstekocksrapport

Hej!

Mitt namn är Mattant Wågensjö och jag arbetar som förstekock ombord.

För att ni ska få en tydligare bild av vilka klockslag vi har att förhålla oss till när det kommer till utfordring listar jag nedan mattiderna ombord.

07:15 – 08:30 Frukost

10:00 – 10:35 Fika

11:20 – 13:15 Lunch

14:45 – 15:35 Fika

17:10 – 19:05 Middag

Dagen börjar med att 06:20 gå in i Byssan och mötas av två stycken, oftast sömniga men glada backisar. Under dagens gång hjälper backisarna till med allt som innefattar måltidsservice t.ex: disk, städ, grönsaksprepp, dukning, avdukande av bord och servering av mat.

(Backis=elev som hjälper till i byssan)

Mitt jobb går till hundra procent ut på att hålla min besättning mätt och glad.

Till sjöss kan det emellanåt gunga och rulla flitigt. Då kan det hända att en del i besättningen blir sjösjuka. Det bästa sättet att kurera detta tillstånd är att, faktiskt, äta.

Det mest effektiva är att knöla i sig ett knäckebröd eller ett litet kex. Jag brukar således gå runt på däck bland de drabbade och vänligt men bestämt uppmana dem till att få i sig det ovannämnda.

Utöver detta så är mitt jobb att planera matsedel, planera och utföra proviantering av matvaror. Till min hjälp har jag andrekocken Adam som även är sjukvårdsansvarig ombord.