Fortfarande ”nästan framme”

Man ska tydligen inte ropa hej förrän man är över havet. Sist jag skrev var jag ju övertygad om att vi skulle hinna fram i tid till Kap Verde men det visade sig tyvärr inte hålla, i alla fall inte ända fram.

När vi kom hit till Mindelo i morse uppdagades nämligen, att det inte finns plats för oss i hamnen, utan vi tvingades droppa ankar några hundra meter utanför. Så nu ligger vi här och guppar ute på redden. Personligen är jag inte överförtjust i att behöva gå i och ur en ännu guppigare gummibåt, för att ta mig in till land, men det är ju bara att ”gilla läget”.

Läget som alltså ska gillas befinner sig i en hästskoformad bukt med ganska höga berg runt omkring. Dessa tycks emellertid inte stoppa vinden, utan det fläktar riktigt skönt ombord. I lä inne i stan var det desto varmare, även om det inte var olidligt. Jag hade bestämt mig för att leta reda på färje-terminalen, för att försäkra mig om att färjan till grannön verkligen går kl 7 på söndagar. Det nämligen där vi tänkt hajka i övermorgon.

I morgon hade vi tänkt bjuda in en hel klass med Kap Verdiska skolungdomar till Gunilla men det kan ju komma att bli svårt under rådande omständigheter. Håll tummarna för att vi får en kajplats så snart som möjligt!

KiKi Åstrand

utbildningsledare