Gröna gubben och "Vem är befälet?"

För att blanda upp båtens sjörutiner med lite kul har jag dels satt ihop en liten lek, eller tävling, där det gäller att kombinera rätt påstående med rätt befäl. Dessutom har jag plockat fram gröna gubben.

Eleverna har fått elva påståenden som exempelvis: Vem har blivit biten av ett lejon? De ska sedan, utan att ställa en fråga innehållande själva påståendet försöka lista ut vilket befäl det handlar om. Tävlingen håller på fram till söndag och fram till dess får vi höra diverse märkliga funderingar från eleverna. De får bara ställa två frågor till varje befäl och i stunden finns de några som klurat ut en del rätta svar. Andra är så att säga helt ute och cyklar….

Gröna gubben är ett litet (ganska fult) gosedjur som följt med mig på, i princip, alla resor. Jag gömmer honom någonstans ombord och den som hittar honom får ett litet pris, bestående av godis. Har du gömt honom? Är det någon som hittat Gröna gubben? Är han fortfarande borta? Va, vem hittade honom? Ja, det är frågor som följer mig vart jag än går på båten. Vad är då lärdomen av detta, kan man undra. Jo, när det kommer till livet ombord ska man aldrig underskatta godis!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, Utbildningsledare