Halvvägs

Så här halvvägs in på det första seglingsbenet har eleverna så smått börjat vänja sig vid sjön. Dessutom har de börjat komma in i många av de rutiner som råder ombord, exempelvis mattider, tvättider, städning och lektioner.

På några av de sistnämnda var det idag full närvaro, vilket tyder på god återhämtning från den inledande sjösjukan. Vi har främst ägnat oss åt förberedande arbete inför kommande studieuppgifter i land. I de moderna språken (tyska, franska och spanska) har de också skrivit manuskript till presentationer av Sverige och vår skola samt rustat sig med en radda användbara fraser inför kommande intervjuer.

Under vakt har det handlat en hel del om teori kring segelsättning, eftersom vädret varit relativt lugnt under dagen. Dessa teorier kommer dessutom förmodligen att behöva prövas i praktiken om det utlovade lågtrycket hinner ifatt oss i natt.

Trots ovan nämnda rutiner är seglingsäventyret ännu i sin linda och eleverna lider knappast av tristess. Om så vore fick vi idag i alla fall ett litet adrenalinpåslag, när en rote krigsflygplan skulle skryta med sina kunskaper precis intill båten. Piloterna tyckte säkert att det var roligare än undertecknad!

Som ni väl redan förstått vid det här laget, ägnar jag mig hellre åt lite stillsammare nöjen, såsom att äntligen smaka på den där jordgubbsbakelsen. Det rörde sig om en mazarinliknande botten, tunn vaniljkräm, skivade jordgubbar och gelé. Den smakade förstås väldigt bra men var väl inte lika spännande som undersökningsobjekt, då dess like går att köpa lite varstans där hemma…

KiKi Åstrand

utbildningsledare