Havets våg

En sjöman älskar havets våg heter det i sången. Nja, just nu älskar vi nog inte vågorna som gör att Gunilla kränger från sida till sida.

Vi är till sjöss sedan onsdag kväll och inledde med ett härligt dygn med sol, vindar och bra segling. Vi kunde stänga av motorn och bara segla med god fart. Vi hade möten på däck och gjorde upp planer på aktiviteter under benet hem till Öckerö. Här ska vårfirandet inledas med någon sorts uppsala-tradition (vi har en uppsala:it bland befälen) och avslutas med en härlig valborgskör som ska stämma upp senare på kvällen. Det var saker vi planerade för.

Senare på kvällen nåddes vi av vågor från lågtrycket och det har dominerat sedan en dag tillbaka. Gunilla rullar i vågorna, dyker ner i dikena så att vi hissnar och rätar upp sig igen. Vi hade ändå lektioner under gårdagen och sammanfattade studiehamnarna vi besökt. Eleverna var nöjda med vad de fått ut av besöken både på egen hand och i gemensamma utflykter. Nu ska det produceras text baserat på upplevelser i hamnarna. Igår kom även en av vaktledarna ner i stora mässen och informerade om arbetsmiljö och hur eleverna jobbar säkert ombord utifrån den skyddsutrustning vi har.

Nu är det lördag morgon och styrbord är på däck. Det har blivit lite kallare, blåser lite mer men vi seglar på en annan bog och det har lugnat ner krängningarna påtagligt. Det bådar gott inför dagens bokcirklar som ska diskutera sin läsning av de romaner vi tagit med ombord. Kul tycker jag som gammal bokcirkelräv.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona