Hej hej, Linnea heter jag och jag jobbar som andre styrman ombord.

Det känns extra kul och spännande att segla med natur och sjöfart då jag själv gick på ett liknande gymnasium där jag läst ett program med marinbiologisk inriktning. Vi seglade också men inte alls på samma sätt som dessa elever kommer göra.

Idag fortsatte arbetet för eleverna med att bekanta sig med båten, det blev två rundor innan vi äntligen var klara lagom till fikat. Alla har haft en positiv inställning och tagit in alla information trots värmen och korvstoppningen som blivit sedan de steg ombord . Efter fikat fick styrbord och babord frivakt och de passade på att gå från båten, Jag hörde att det ryktas om en strand, vilket nog är den bästa aktiviteten på ett ställe som detta.

För midskepps, som hade vakt idag, blev det beslagsövningar för hela slanten. De började med en beslagsfilm med överstyrman Stefan i stora mässen och sen fick de öva på att kunna göra dubbelt halvslag som är den knopen som används mest ombord, men framförallt är det den som används vid beslagning av segel. De fick öva tills de nästan kunde göra den både blundandes och bakom ryggen. Innan det blev klättring behövdes ju energi så det blev en härlig lunchpaus. Sedan fick halva gruppen bege sig upp i riggen med Tove, Johanne och Leo, andra halvan övade knopar. De byttes succesivt av tills alla hade av beslagit och beslagit var sitt segel. Trots värmen så gick det väldigt bra för alla och alla verkade väldigt nöjda. Lagom tills alla kommit ner från riggen blev de belönade med glass till tre fikat. Efter tre fikat fick vakten en genomgång om hur det är att ha hamnvakt och vilka uppgifter som de har. De verkar taggade på att komma iväg och segla vilket glädjer oss då det är vad vi också älskar att göra. Sist på schemat är den rutinmässiga städningen innan den efter längtade ledigheten. Vissa utnyttjade Victorys tillgång till ac och wifi och vissa hängde ombord.

Linnea Martinez, andre styrman

2023 03 28