Ingen rast och ingen ro!

Trots Kap Verdes motto ”No stress” var det idag, med julen överstökad, full fart igen. Redan igår, på juldagen, fortsatte underhållsarbetet ombord och idag, annandag jul, bedrevs samhällsstudier av högsta klass.

Det var nämligen elever ur avslutningsklassen vid Jorge Barbossa skolan, som under eftermiddagen gästade Gunilla. Sammanlagt 36 Kap Verdiska ungdomar blev, tillsammans med sin lärarinna, visade runt på båten. Rundvandringen avslutades med svenskt 3-fika på kanelbullar och kaffe.

Efteråt var det dags för besökarna själva att ta oss med på en promenad bort till deras skola. Där var det vår tur att visas runt, innan vi begav oss ut på skolgården för att spela fotboll, basket och en inhemsk sport kallad ”Ring”. Även om våra elever har mycket färre idrottslektioner i veckan bjöd de på hårt motstånd på den ännu hårdare betongplanen.

Trötta och varma bjöds vi sen på förfriskningar, snacks och kakor som eleverna tagit med för vår skull, trots att de egentligen hade skollov! Slutligen uppträdde både våra värdar och vi själva med ”något landstypiskt”. För vår del blev det ringdans runt granen, där i synnerhet ”små grodorna” lockade till många skratt. I långdansen som följde hängde dock alla med!

Ja, det blev verkligen ett givande möte mellan två på ytan skilda kulturer. Den viktigaste kulturen, själva ungdomskulturen, tycktes emellertid (åtminstone för en utomstående som jag) vara exakt densamma!

KiKi Åstrand

utbildningsledare