Intensiva dagar i Portugal

Vi kan nu summera två intensiva dagar här i Portugal. I fredags var vi bjudna till gymnasieskolan Dom Manuel Mrtines som ligger ett par kilometer utanför centrala delarna av Setúbal. Där blev vi mycket väl mottagna av både lärare och elever som visade oss runt och berättade om deras skola. Därefter följde samtal mellan eleverna om allt sådant som skillnader och likheter i skolsystem och kultur och frågor kopplade till elevernas studieuppgifter. Efter en vänskaplig fotbollslandskap (på blodigt allvar) som Gunilla gick segrande ur bjöds vi på lunch i deras skolmatsal.

Lyckliga och mätta återvände vi sedan till båten där vi fixade iordning och ställde fram fika för en grupp elever och lärare från Manuel Martines. Samtalen fortsatte ombord och de var mäkta imponerade av både skolans idé och av fartyget. Vår fantastiska kock hade dessutom bakat 10 plåtar av de godaste kanelbullarna vilka fick kröna en trevlig och givande dag.

Lördagen bestod av en tåg- och båtresa in till Lissabon och en möjlighet för eleverna att spendera hela dagen i huvudstaden. Fokus för utflykten var Portugals koloniala historia och vi gick en fyra timmars rundvandring i stan tillsammans med Guiden Naky. Naky visade delar av staden utifrån ett Afrikanskt och kolonialt perspektiv. Han berättade om Portugals del av kolonialismen och slavhandeln och om spår av detta i Lissabon än idag. VI diskuterade också forna koloniers situation idag och vad som kan göras för att den ska bli bättre.

Lissabonbesöket avslutades på en restaurang som bjöd på måltider vi kände igen från resor till Senegal och Kap Verde.

Efter hemresan var vi ombord igen sent på kvällen och jag tror de flesta somnade ganska fort efter två lyckade och fullspäckade dagar.

Erling Mattsson Wilske,

Utbildningsledare