Kovänding

Efter att styrt söderut i två dygn var det dags för att brassa om seglen och köra en kovändning.

Det finns ett finare namn för kovänding, men det innebär helt enkelt att en vänder båten åt andra hållet. Varför gör vi det då? För att anpassa oss till de vindar vi har. Prognosen säger att vi inom något dygn kommer få en fördelaktig vind norrifrån som skall kunna ta oss raka vägen till Tampa. Men fram till dess får vi segla på det vi har.

Vändningen innebar också att jag fick leta fram min kojplanka. Med kojplats på styrbord har jag under hela resan rullat mot skottet och inte behövt oroa mig för att rulla ur kojen, men nu behövdes resurser. Jag ligger då säkert i min koj, problemet blir istället att ta sig ur kojen när farbror behöver kissa på natten.

Det finns olika tekniker att använda:

1. Sälen: Att glida över plankan likt en säl, med risken att fastna eller skrapa olika delar av kroppen.
  2. Spiderman: Att ställa sig på knä och liksom studsa över plankan och förhoppningsvis landa på fötterna.
  3. Patrik Sjöberg: Att slänga över benen först och låta gravitationen dra en över plankan.

Jag har testat alla tekniker och tror att sälen är den jag föredrar.

I övrig har sjön lugnat sig lite och trots en liten lutning går det bra att röra sig utan fara ombord. Eleverna har också kommit över sin värsta sjösjuka och ser mycket gladare ut.

Tobias Lundqvist, utbildningsledare och säl