Land i sikte

Då är vi på den plats jag längtade efter när vi lämnade Island, nämligen platsen mitt emellan Skottland och Yttre Hebriderna. Tidigare idag siktade vi land för första gången på många dagar och nu tuffar vi på framåt i otroligt vackra miljöer. Ibland får vi sällskap av lite delfiner.

Lektionerna i stora mässen pågår alla dagar, utom söndagar, mellan ca 12-20. Varje vakt har ca 3h handledning. När det idag var dags för sista vaktens handledning, som börjar strax efter 16, bestämde jag att vi kör resten av studierna uppe på däck. För omgivningarna är för otroliga för att missa, och vädret är toppen det med. Så, medan solen gassat på över fartyget har det pågått handarbete, plugg, gitarrspel, arbete mm., och allt med fantastisk utsikt.

Ja, ni hör ju. Vi har det fint. Dessutom har vi fått glass till fikat och en väldigt uppskattad middag i form av tortillabröd fyllda med massa gott.

För några dagar sedan berättade jag om våra små fripassagerare ombord. Jag kontaktade en ornitolog från Linnéuniversitet som bekräftade att det rörde sig om stensvalor. Väldigt ovanliga fåglar i Europa, och med endast ett svenskt fynd. Ornitologen berättade också att han sett, i en isländsk fågelgrupp på nätet, att de hade dykt upp ett gäng på Island tidigare i veckan som fascinerat även där. I vanliga fall hör de hemma i Nordamerika.

Om ett par dagar är planen att vi lägger oss för ankar, innan vi sedan beger oss in i Belfast där vi blivit inbjudna att delta i en Maritim Festival nästa helg.

Alice Engbom, utbildningsledare