Lärdomar igen

Jodå, vi har fått en rejäl dos med sol, bad och cocosnötter på Tobacco Caye, men vi har även lärt oss massor. Sen några år tillbaka driver James och Sara en liten forskarstation på ön och jag hade bokat in oss på en föreläsning.

När solen skiner, vattnet är kristallklart och omgivningarna så vackra att det är svårt att ta in känns det kanske inte så lockande att sätta sig inomhus och lyssna på en föreläsning. Men var sak har sin tid och syftet under våra resor är ändå att vi ska lära oss saker. James hade laddat med en mycket informativ PowerPoint och med enorm entusiasm tog han oss med på en resa i spåren av turismen, korallsjukdomar och invasiva arter. Jag ska inte ta er igenom James nästan två timmar långa föreläsning men några saker är värda att ta upp. En liten sak vi som turister kan göra är att tänka på vilken solkräm vi använder. Tänk på korallreven och köp en kräm som inte skadar. Var en ”bra” turist, genom att tänka igenom din resa och var dina pengar hamnar. Om du gillar att snorkla och reser till olika länder med dina attiraljer glöm då inte att tvätta av dem mellan resorna. Många av de sjukdomar som drabbar korallreven sprids genom cyklop, simfötter och snorkar som inte blivit rengjorda. Vi kan även rapportera om vi ser lejonfisk som är en invasiv art och måste utrotas. James och Sara arbetar med detta varje dag och varje dödad lejonfisk är en seger för andra arter.

Hjälper detta, kanske du undrar. Ja, på sikt gör det skillnad men just nu slåss många som vill rädda miljön mot de som vill tjäna pengar. Så om oljebolagen får som de vill ska det snart provborras i området utan att belizierna blivit tillfrågade. Det planeras även en lång pir rätt ut i havet för att kryssningsfartygen ska kunna lägga till och sedan ska kryssningspassagerare köras in till Belize City på piren som blir som en lång motorväg. Stora hotellkomplex planeras och för att kunna bygga dessa måste man hugga ner mangroveträden. Dessa fungerar som ”barnkammare” för olika arter och här kan yngel växa sig starka. Huggs träden ner kommer flera arter få svårt att överleva.

Men vi då, vilka spår lämnar vi och vilken typ av turism står vi för? James har delat in turismen i olika delar och vi hamnar i den ”goda” gruppen. Vi kommer för att lära, för att förstå och vi använder lokala guider och äter vissa måltider på lokala restauranger. Vi bidrar och lämnar få spår!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare