La Restinga blev det till slut

Fem minuter innan vi lämnade hamnen i Las Palmas i förrgår fick vi klartecken på vart vi skulle segla.

Alltså inte en minut för tidigt, dock var eleverna och förblev lyckligt ovetandes. Att få en hamnplats verkar uppenbarligen variera i svårhetsgrad beroende på i vilket land vi befinner oss i och just El Hierro ville hålla alla dörrar öppna för att kunna tacka ja till större båtar som antagligen genererar mer pengar än vad vi gör. Vi skulle egentligen ha seglat till en hamn som ligger på nordöstra delen av ön men istället fick vi en hamnplats i den lilla pittoreska fiskebyn La Restinga, längst ner på sydspetsen.

Vi kastade loss från kajen som Gunilla legat vid i över sex veckor för att segla västerut till världens ände, innan Columbus kom på att det fanns mer på andra sidan Atlanten, kallades ön för just världens ände. El Hierro är en riktig vulkanö med mycket varierande natur och ett rikt undervattensliv. Imorgon blir det busstur med hela gänget för att upptäcka mer, det sägs att det är fantastiskt vackert med makalösa vyer. Den som hänger med får väl helt enkelt se!

/Victoria O'Donnell