Las Palmas

Under morgontimmarna har vi börjat göra oss redo för att komma till kaj i Las Palmas. Vi stängde lektionssalen igår och fram tills vi åker hem är Stora Mässen numer bara uppehållsrum och matsal.

Visserligen ska vi ha lite lektioner till kaj också men de är frivilliga och inte lika organiserade som till sjöss. Vid 11.30 var vi väl förtöjda och efter en kort uppställning fick de frivakterna skutta i land. Nu väntar en hel del jobb för mig med att sammanställa budgeten och skriva klart mina utvärderingar. Båten ska storstädas och alla elever ska packa. Det är alltså mycket som sker i sista hamnen.

Just nu håller jag och ”festisarna” på att planera för avslutningsmiddagen och göra en plan för kvällen. Det ska serveras trerätters, vi ska mingla lite på däck och uppträdanden sak petas in mellan rätterna. Lite bus ska också planeras och så ska vi ha ett färgtema för festligheterna. Det är både roligt men också lite sorgligt med avslutningsmiddagen. Det är ett tydligt bevis på att resan närmar sig sitt slut och det är alltid lite dubbelt, Jag har turen att vara tillbaka ombord redan i februari medan det dröjer mer än ett år innan eleverna gör sin sista resa. Vi försöker verkligen fånga nuet och njuta så mycket vi kan de här sista dagarna.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare