Lördag

För de flesta betyder helg att man tar det lite lugnt. Kanske en sovmorgon eller i alla fall en lugn start på dagen. Här ombord är lördag en vanlig dag. Jobb, lektioner och mer jobb.

Alla dagar flyter ihop och den dag som sticker ut är söndag för då serveras det stekefrukost. Men lördagen är bortglömd eller lika uppmärksammad som vilken annan dag som helst. Vi startar dagens lektioner med lite information. Hur mår vakten? Är ni trötta? Den sista frågan är egentligen ganska onödig då svaret alltid, nästa alltid är: Ja! Alla är alltid trötta oavsett när man frågar. Det är inte konstigt alls då eleverna inte har en ”normal” dygnsrytm ombord. De har därför all rätt att vara trötta. Lektionerna rullar dock på och 20.10 har jag träffat alla vakter och kan lägga ännu en lektionsdag bakom oss. Att det varit lördag är det ingen som tänkt på, allt är som vanligt och inget speciellt har hänt. I det vanliga här ombord finns dock det fantastiska, vi är en skola som har möjlighet att ha lektioner till sjöss. Vi kan sammanställa och arbeta med uppgifter som bygger på inhämtad information från länder som många bara kan drömma om. I det vanliga bor det fina!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare