Min sista dag till sjöss

Tidigt imorse innan det blev ljust lättade vi ankare och hissade segel för att dagssegla tillbaka till Mindelo, staden på São Vincente.

Jag satt med min favoritkaffekopp som kommer från just Cabo Verde och som det står "no stress" på, kände den ljumma vinden i ansiktet och tittade på ännu en vacker soluppgång medan eleverna hissade, halade, slackade och slet. Det blåste från rätt håll och gamla Gunnis kom snabbt upp i drygt 9 knop, imponerande eller hur? Det är min sista dag till sjöss på flera månader… lite vemodigt samtidigt som det ska bli skönt att komma hem. Men först har vi några späckade dagar planerade. Imorgon kommer Tobias och vi överlappar ett par dagar för att tillsammans med eleverna göra den efterlängtade utflykten till Santo Antao. Jag har gjort grupper efter hur mycket de vill ut och hajka, jag har tagit ut hundratusentals escudos, gjort färdigt min presentation om ön och hur allt går till, skrivit ut packlistor, laminerat kartor och förberett bäst det går. Jag hoppas att detta kommer bli ett fint minne för alla, själv är jag väldigt taggad på att få göra en sista utflykt tillsammans innan min hemresa på fredag.

Nu är det dags för lunch och sedan befälsmöte, stormöte och båtråd. Det är helt enkelt dags för ”demokrati” som vår kapten kallar det. På återhörande!

Victoria O’Donnell