När då då?

När är det frivakt? När är vi klara för idag? Hur ser vaktschemat ut? Vilka grupper ska vi vara i på utflykten? När var det vi måste vara tillbaka ombord nu igen?

Som ni förstår får man en hel del frågor som dos ombord på Gunilla, en del kan jag svara på och en del inte. Jag älskar att eleverna är frågvisa och vill ha koll på läget och jag förstår verkligen att de har tusen frågor. Min första gång ombord hade jag också tusen frågor och funderingar, det har jag fortfarande när jag tänker efter, man kan liksom inte förbereda sig innan man kommer hit. Vi kan ha inför seglings-lektioner, möten och konflikhanteringskurser i all oändlighet men det är först när man är här och faktiskt får prova, känna, testa, klättra, städa, vakta, äta, sova, plugga och framförallt segla skutan som man börjar förstå. Jag ser redan fram emot avfärd på måndag förmiddag så att eleverna ska få just segla skutan, det är först då man har fått den totala Gunilla-upplevelsen.