Natten går tunga fjät…

Denna välkända, men samtidigt något svårtolkade fras, gestaltades idag med bravur av skeppets egen Lucia, det vill säga maskinisten Hampus. Iförd nattsärk och ljuskrona skred (!) han till verket och tog uppenbarligen sin roll på fullaste allvar!

Övriga deltagare i Luciatåget var också kreativt klädda och de framförde sin repertoar på ett så föredömligt sätt att en och annan åhörare säkerligen brast i gråt. Att sedan bjudas på sockerdoppade lussekatter till gjorde ju inte upplevelsen sämre!

Även om ovan beskrivna Luciatåg var lysande, var det inte dagens första. Detta framfördes i stället vid dygnets första vaktavlösning ca 20 timmar tidigare och lär också ha varit riktigt stämningsfullt.

Återstoden av dagen var dock relativt ”vanlig” med allt vad det innebär av vaktgång och skolarbete. Mitt medhavda kaffedopp, i form av ett litet pajskal fyllt med en äggkräm (vilken visserligen hunnit torka lite under väntan i Mindelo) var däremot förvånansvärt god!

KiKi Åstrand

utbildningsledare