Nyår och pizza

Dagarna springer iväg lite väl snabbt ibland och planering, festligheter och framförallt städning tar längre tid än man tror. Men nu ska det bli ordning igen!

Vårt ganska korta hamnstopp på La Palma kantades, för min del, mest av shopping, planering och fix. Eftersom 2020 kanske inte går till historien som ett tippelitoppår måste ju själva festen bli hejdundrande. Ut med det gamla och in med ett nytt år innehållande vaccin, friskhet och elever på skolan, inte på distans!

I Santa Cruzs gränder fanns många små butiker fyllda med roliga festdetaljer och jag gick ”all in”. Båten skulle pyntas och bli festfin. På själva nyårsafton var upplägget att de som hade frivakt skulle vara tillbaka ombord 18.00 för att äta gemensam nyårsmiddag. Efter middag och dessert skulle eleverna lämna båten för att själva överraskningen skulle bli möjlig. Vi släpade bord, satte upp ljusslingor och funderade över var vi skulle ha ”kärleksgungan” när första regnskuren kom. Då känns det inte riktigt bra att ha skickat eleverna i land, finklädda och förväntansfulla i ena stunden. Dyngvåta och inte fullt så glada i nästa…. Bås och vaktledare satte upp ett skyddande tack över vår festplats, vilken grej! Bål, chips, musik och ännu fler ljusslingor, discolampa mm. kunde ändå sättas upp och allt hann bli klart till eleverna kom tillbaka! Det blev en hejdundrande fest och den höll på långt in på småtimmarna….

Vi hade tack ock lov sovmorgon med en brunch vilket hjälpte lite mot sömnbristen. Efter städning, diskning och en lätt hysterisk ballongjakt hade vi några lugna timmar ombord innan det var dags för pizzabak. Kockarna och kapten var lediga och tanken var egentligen att vi skulle köpa hämtpizza. Men stadens restauranger öppnade allt för sent och då fanns ingen annat att göra än att fixa egen pizza. Med bästa gänget ombord var det lätt som en plätt och nästan på utsatt middagstid stod 6 stora plåtar med pizza på plats i Stora mässen. En bra 1 januari!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare