Nypåmönstrad

Från och med idag, lördag, är jag den nya Utbildningsledaren ombord. Mitt namn är Alice Engbom och jag har arbetat på skolan sedan 2007. Mina ämnen där är Biologi, Naturkunskap och Marinbiologi.

Snart är det 10 år sedan jag jobbade ombord. En hel del rutiner väcktes till liv så fort jag klev ombord, men det är mycket nytt att ta in. Eleverna, och besättningen, har tagit emot mig väl och eftersom jag ej undervisat just denna elevgrupp tidigare så är det många nya namn som skall sätta sig.

Arbetsvakten ombord har idag gjort ett jättejobb med att bland annat inventera frysen, städa under durkarna mm. Natureleverna i babords vakt och jag begav oss ut för att göra strandexkursion så snart vi kunde efter uppställning. Vi var tvungna att komma iväg snarast möjligt för att kunna göra våra undersökningar vid lågvatten. Här på Island finns ett betydande tidvatten att ta hänsyn till. Hittills har vi haft otroligt fint väder här i Reykjvaik, men just denna förmiddag var det både blött och grått. Eleverna genomförde ändå uppgiften med ett gott humör. En elev konstaterade att fördelen med att allt är ganska blött är att man inte märker om så mycket om vadarbyxorna skulle läcka, bra inställning med andra ord. Det är otroligt skönt att jobba med elever som inte är rädda för att bli blöta. Underlaget för exkursionen skall bland annat användas för att göra studieuppgifter kring systematik (dvs. olika arters släktskap). Det passar utmärkt in i temat eftersom fartyget iår deltar i firandet av Solander, som var en av Linnés lärjungar och som besökte Island under 1700-talet.

Imorgon kastar vi loss för att åka vidare mot Irland. Jag ser extra mycket fram emot när vi närmar oss Irland och tar oss igen Storbritanniens nordliga skärgård. 2008 seglade jag där sist och jag minns den som oerhört vacker. På vägen dit kommer mina dagar fyllas med handledning av skolämnen samt att lära känna alla härliga elever.

Alice Engbom, Utbildningsledare