Öster om Eden

Ja, jag tycker att vi faktiskt befinner oss öster om Eden, nu när vi är tillbaka från vår utflykt, som ju gick västerut mot Eden Project. Detta projekt att skapa en ”lustgård” av ett gammalt övergivet dagbrott, en 60 meter djup lergrop, är verkligen helt fantastiskt! Hela tanken med projektet är att åstadkomma ”hållbar utveckling” och att uppmärksamma diverse hot mot en sådan strävan.

För att hinna se så mycket som möjligt, gav vi oss iväg direkt efter uppställningen och anlände till Eden lagom till tiofikat. Vägen dit kantades dels av vidsträckta böljande kullar, dels av naturliga trädalléer. De som tror att England bara består av grådis och tegeltäta fabriksstäder borde varit med på bussresan!

Väl framme fick eleverna några uppgifter att lösa i det gigantiska regnskogsväxthuset. Där kunde man nämligen lära sig om regnskogens betydelse, inte bara för dess egna invånare utan även för oss här i Europa. När man sedan blivit tillräckligt ”varm i kläderna” kunde man gå över till nästa enorma växthus och svalka sig i dess medelhavsklimat!

Utöver nämnda klimattyper kantades hela den stora gropen av olika typer av växtlighet, allt från alplandskap till prärie. Det fanns så mycket att titta på, läsa och lära sig att tiden bara flög iväg och jag hann inte ens fika ordentligt! Som tur var lyckades jag skaffa en så kallad Flapjack ur en automat! Jag vill ju gärna undersöka lokala godsaker men just detta exemplar var något av en besvikelse. Föreställ er en 8 x 3 x 2 centimeter rektangulär havrekaka som mest påminner om stelnad söt frukostgröt. Nåja, havre ska ju i alla fall ha god inverkan på det dåliga kolesterolet, har jag hört!

KiKi Åstrand

utbildningsledare