Påmönstring och familisering

Gårdagen började klockan 4 på en öde parkering i Mölndal. Parkering fylldes plötsligt av en skara förväntansfulla, känsloladdade och kanske en aning nervösa ungdomar i färd att ge sig ut på ett äventyr som ska ta dem, tvärs över oceaner och till för dem ännu oupptäckta platser och kontinenter.

Efter ganska många timmar på bussar och flygplan var vi så äntligen framme vid resans startpunkt, Las Palmas, och elevernas hem de närmaste dryga två månaderna, Gunilla. Tårarna på kinderna från avskeden hade bytts ut mot leenden.

Väl ombord rivstartades det med familisering och förberedelser för det som komma skall. Eleverna hade knappt hunnit få in sina väskor i hytterna förrän det var dags att sätta igång med säkerhetsgenomgångar och övningar som ska göra dem redo för att på ett säkert sätt kunna hantera fartyget och tillvaron ombord.

Framåt 22-tiden var det dags att runda av dagens aktiviteter och eleverna kunde gå ner till sina kojer och få lite välförtjänt vila, 20 timmar efter att vi började dagen på den öde parkeringen.

Idag har vi fortsatt med familisering. Eleverna har, bland mycket annat, fått lära sig om hur man går igenom en dörr ombord, om fartygets säkerhetsutrustning och prova på att klättra i masterna.

Nu är familiseringen färdig och de som har frivakt kan gå i land och utforska Las Palmas, ta ett bad och njuta av de ljumma atlantvindarna.

Allt väl ombord!
Erling Mattsson Wilske, utbildningsledare