På snedden mot Tampa

Första dygnet på sista benet för sa2023 var prövande, med hög sjö och stark vind.

Med stark lutning och sydöstlig vind seglar vi söderut. Söderut tänker ni? Ni skall väl österut? Det stämmer men vindarna bestämmer vi inte över. Vi seglar söder ut dels för att vinden passar för det och dels för att komma bort från de stora oljefälten med alla plattformar och tung trafik och dels för att det om ett dygn eller så kommer vindar som passar bättre för en östlig kurs. Men det är ett vågspel, att inte hamna för lång söder ut om vinden som skall ta oss nordöst är för svag.

Jag har gjort det till en vana att gå upp vid sextiden för att hänga lite med 4-8 vakten innan frukost för att känna dem lite på pulsen och för att njuta om det lugn som ofta råder ombord vid den tiden. Jag vaknade till en stark lutning mot styrbord, vilket är fördelaktigt för mig med koj just mot styrbord och när jag kom upp på däck stod Andrea vid rodret och vi kryssade fram i åtta knop. Härligt

Gunget och den starka vinden fortsatte hela dagen men alla elever kom till lektionerna, framför allt den första för då var det dags att utvärdera Galveston som hamn. Den fick mycket höga betyg av alla elever, inte bara för att det låg ett Starbucks tre minuter från båten utan framför att för utbytet med Ball High.

Jag lyckades också bli döpt av en stor våg som slog in på babord sida, en ny och uppfriskande upplevelse.

Tobias Lundqvist, utbildningsledare och sneseglare