Skolbesök och lite om Sevilla

Idag har det varit 84 elever, 1 rektor och 3,5 lärare ombord då vi har haft besök från skolan Martinez Montañes. Den halva läraren var en utbytesstudent som har lite assistentliknande uppgifter på den spanska skolan.

Ofta brukar skolbesöken ombord starta lite trevande men det kändes som att alla mer eller mindre började prata och skratta direkt. Det blev ”Swedish fika” och många frågor kring livet ombord. Besöket varade i ca två timmar och när båten var ren och snygg hade samtliga vakter frivakt. Det är sista dagen i Sevilla och jag ville att alla skulle få så mycket tid som möjligt här.

Sevilla är en fantastisk stad och det känns som att inget kan bli tråkigt här. Allt är så oerhört vackert! Mitt i Sevilla ligger Alcázar. Ett palats som både är temporärt hem åt den spanska kungafamiljen och som sevärdhet åt allmänheten. Här är allt från arkitekturen och trädgårdarna till interiörer ett skådespel för ögat. Delar av serien Games of Thrones spelades in här och det är inte utan att man känner sig lite som en prinsessa där man går runt.

Mitt emot Alkazar ligger katedralen. Katedralen i Sevilla är världens tredje största katolska katedral, byggnaden är klädd i guld, silver och innehåller konst i överflöd. Där katedralen står idag fanns tidigare en moské och klocktornet, Giralda, är exempelvis en ombyggd minaret. Det går att traska upp till toppen av det 105 meter höga tornet och belöningen är en enastående utsikt över Sevilla. Är man inte sugen på att bestiga tornet och vill hålla sig i marknivå finns mycket att se och lära om Amerikas upptäckare och de resor som gjordes till den nya kontinenten. Fyra miljoner dokument har sparats. Christoffer Columbus sägs också ligga begraven i katedralen, men det finns andra städer som också gör anspråk hans kvarlevor, så vem vet? Ibland ska man kanske inte vara källkritisk utan bara ”go with the flow”. Det gäller även själva ”upptäckandet” av de länder sjöfararna koloniserade. Här finns inget som berättar om konsekvenser för invånarna i länderna eller det märkliga faktum att mycket guld plötsligt bytte ägare. Kanske har de inte hunnit läsa klart alla de fyra miljoner dokumenten ännu?

Min favoritdel av staden är dock de gamla muslimska/judiska kvarteren, Santa Cruz. Här kan jag vandra runt i evighet. Fullt av små gränder, kullerstensgator och mysiga restauranger. En del, Barrio Santa Cruz, är uppbyggt som en labyrint. Här kan du ha med dig hur mycket lokalsinne som helst men ändå gå vilse.

Det finns så klart mycket, mycket mer att se och uppleva i Sevilla, men jag tänker att ni snart börjar tro att jag arbetar för en resebyrå så jag slutar här. Avslutningsvis vill jag bara påminna er där hemma om att här i denna vackra stad har skolans elever haft möjlighet att tillbringa flera dagar. Tid till egna studier, träffa spanska elever, åka på utflykt och går tunt på upptäcktsfärd. Jag har i sanning världens bästa jobb och så kul tillsammans med SA2225!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare