Skolbesök på Ball High

Klassens andra mentor Victoria kom ombord igår för att åka med till Tampa och testa Dos-livet och idag fick hon följa med och besöka Ball High, en highschool med ca 3000 elever.

Vi blev hämtade med en klassisk gul skolbuss, tillsammans med Mr Brown, President of Galvestons schoolboard, läraren Mr Kelso och en väldigt glad busschaufför.

Väl framme vid skolan fick vi passera en metalldetektor och sen började den stora guidningen av skolan.

Vi startade i den massiva skolmatsalen som kan husera 500 elever om gången med en Texas-fika i form av doughnuts. En svensk doughnut är som ett skämt i förhållande till den amerikanska. Sen guidade Mr Kelso oss runt hela skolan.

Det var som att gå i en film, varje hörn, skåp och dörr påminde om någon film om olycklig kärlek, tuffa sportkillar och tönten som blir populär.

Turen tog oss in till danssalen där de tränade på uppvisningsdans, därefter in i gymnastiksalen där det spelades basket och tränades på att jonglera med gevärattrapper. Sen fick vi gå upp ovanför gymnastiksalen där det fanns en luftgevärsskjutbana. En konstig känsla att ha metalldetektorer och en skjutbana i samma skola.

Efter skjutbanan fick vi besöka repsalen för skolorkester, en jättesal full med instrument, och sen auditoriet som hade en scen stor som Göteborgs stadsteater. I varje rum och korridor möts vi med stora leenden och ett –How ya’ll doin?

I körsalen fick vi möjlighet att briljera, först när Moa G spelade Håkans: En midsommarnatts dröm och hela klassen sjöng med och sen i några uppsjungningsfraser där sånglärare speciellt berömde Sixten för sin insats.

Sen var det dags att besöka naturvetenskapliga delen där de hade en anatomiskt riktig människokropp som de kunde undersöka och öppna och känna på. Den hette Lucy och kostade tydligen 700 000 kr.

Vi fick bekanta oss med skolpoliserna och deras knarkhund och hade möjlighet att ställa frågor om knark, vapen och synen på säkerhet på amerikanska skolor och sen var det dags för lunch. En kunde välja på massa olika rätter, spännande men vi är ganska nöjda med skolmaten i Sverige.

När lunchen var klar fick vi se studion där elever varje morgon spelar in ett morgonprogram som spelas upp på skärmar över hela skolan. Här spelade de även in poddar och hade flera radiokanaler igång med olika musiksmak och program.

In i den gula bussen igen och iväg för att se en liten stund på en baseballmatch mellan två andra skolor och sen hem till Gunilla igen.

Nu är vi fulla av intryck och lite trötta i huvudet.

Tobias Lundqvist, utbildningsledare och Main Character i High schoolfilm