Snabbkurs i fransk realia

Två mycket händelserika dagar är snart till ända. Igår bar det iväg till Bayeux, där vi dels besökte katedralen, dels tog oss en titt på den berömda, nästan 1000 år gamla, bildvävnaden som fått stadens namn. Om man så bara har ett litet hum om broderi, kan man inte låta bli att häpna över detta mästerverk och dess återgivande av storyn kring slaget vid Hastings 1066.

Efter ”tapestry-muséet” ägnade vi två timmar åt att bekanta oss med själva staden Bayeux, innan det var dags att fortsätta mot den amerikanska krigskyrkogården. Efter att, på parkeringsplatsen, ha intagit vår medhavda matsäck, besöktes såväl gravar som museum. Några begav sig också ner till stranden men för dem som inte hunnit med detta, gjordes ytterligare ett kort stopp med bussen vid Omaha Beach.

Vårt sista mål för dagen var den tyska krigskyrkogården, vilken i undertecknads ögon känns mer som en ”vanlig” kyrkogård än den monumentala amerikanska dito. Det ska bli intressant att höra hur eleverna resonerar kring detta i sin historiebruksuppgift.

- - - - - -

Idag stod marinbiologi och sjöfart på schemat. Efter en tidig lunch begav vi oss därför iväg norrut mot ett litet fiskeläge som heter Saint-Vaast-la Hogue. Där har nämligen skolan, som vi ursprungligen hade tänkt besöka i Cherbourg, sin egen ostronodling. Vi fick veta hur det går till att sköta de eftertraktade blötdjuren och dessutom, till somligas förskräckelse och andras förtjusning, provsmaka desamma. Personligen tyckte jag att det påminde lite om en ”kallsup”, men det berodde nog mest på mängden havsvatten som låg kvar i skalen😊

Nej, då föredrar jag nog gårdagens franska bakverk, en sju centimeters macaron (makron) fylld med ett tunt lager vaniljkräm, färska hallon och vispgrädde.

KiKi Åstrand

utbildningsledare