Spa-kväll

Ikväll har vi haft Spa-kväll, eller ”lång fruktstund”. En del passade på att fixa naglar och lägga ansiktsmask medan andra pratade och bara hade en mysig stund. Det är egentligen inte om själva spa-kvällen den här bloggen ska handla om, utan om inköpen till kvällen.

Vår hamnplats här i Paramaribo lämnar en del att önska. Dels är det bökigt att ta sig in och ut ur hamnen, dels ligger den väldigt långt ifrån stan. Det går bussar in till stan men det tar lång tid och att åka buss mellan olika butiker går inte, avstånden blir för stora. Så vad göra? Vi har hittat ett par killar som jobbar i hamnen och som på lediga stunder kör runt oss som en extra inkomst. Så idag åkte jag och två elever från arbetande vakt iväg på shoppingtur. Vi hamnade mitt i rusningstrafiken eller egentligen är det alltid rusningstrafik. Det tog evigheter att komma till en supermarket. Men till slut var vi redo med stora kundvagnar och började lägga ner chips (ja, det kan man äta på Spa-kväll) och där tog det slut. Vår chaufför kom för att meddela att butiken inte tar emot mastercard. Det var bara att trumpet gå tillbaka till bilen och åka vidare. Vi stannade vid en bank för att ta ut kontanter och åkte till nästa butik. Nästan som Ica hemma! Här hittade vi det mesta till kvällen utom vattenmelon. Längst vägkanterna står det dock mängder av pickups fulla med meloner så det tog vi på hemvägen. Väl framme vid gaten genomsöktes bagaget och de nitiska gatepersonerna ville även titta igenom mitt kvitto. Till slut var vi äntligen hemma igen och kunde ställa in allt i kylen till kvällens mys. Om det blev lyckat? Japp, det var verkligen mysigt!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare