Stilla dagar till Sevilla

Ibland är seglingen händelserik, dramatisk och tar på krafterna för eleverna som behöver slita på däck, i riggen och i byssan. Nu har vi dock haft ett par lugna dagar. Havet har varit spegelblankt bortsett från ett och annat delfinhopp som bryter vattenytan. Detta innebär maskingång och underhållsarbeten på däck. Eleverna har fått lära sig hur man plockar isär block och smörjer dem för att de ska hålla längre och fungera som de ska.

Detta har också gett oss möjlighet att fokusera lite extra på lektioner under däck där vi sammanfattat besöket i Portugal, spanien Sevilla och haft genomgångar.

Nu ska vi ligga till ankars utanför Guadalquivirs mynning, vänta på lots och att tidvattenströmmarna ska gå åt rätt håll för att under torsdagen sedan gå upp i floden för att ta oss till Sevilla.

Allt väl ombord!

Erling Mattsson Wilske,