Surinams flagga

Vi kom till kaj i går kväll men det var lagom till middag och ingen idé att ta sig in till stan. Idag har vi besökt Peperpot Nature Park men då besöken görs i två omgångar tänker jag överlåta denna härliga, men galet varma dag till elevernas bloggar.

Istället tänker jag skriva lite om Surinams flagga. Det här blir en spännande blogg tänker du lite ironiskt och jag förstår….

Vid en första anblick ser den ut som flaggor gör. En stjärna och lite olika färger som presenteras i horisontella fält. Inget speciellt alls, men flaggan har hängt med sen 1975 då landet blev självständigt och stjärnan symboliserar enigheten mellan landets olika etniciteter. Det röda är en symbol för kärlek och framsteg, de vita ränderna symboliserar fred, frihet och rättvisa. Det gröna slutligen, symboliserar den vidsträckta, fruktbara regnskogen i landet.

Visst känns en del igen från andra länders flaggor och symbolvärdet kan anses stort hos många länders flaggor. Men här i Surinam är det inte bara symboler utan ett sätt att påminnas om att alla etniciteter är lika mycket värda, alla religioner får lika stor plats och alla högtider och minnesvärda dagar firas ofta av alla. Här finns ingen åtskillnad, alla ryms och ingen bryr sig egentligen om vilken hudfärg grannen, kompisen eller busschauffören har. De är Surinameser helt enkelt!

I april äger den surinamesiska högtiden wandelmars rum. Under fyra dagar varje år samlas befolkningen för att fira landets mångfald tillsammans. Man klär sig bland annat i sina respektive folkdräkter och dansar folkdanser på Paramaribos gator och torg, och inte minst går man i enighet, tillsammans. Olikheterna till trots. Förutom wandelmars firas otaliga högtider och festivaler i landet, det här innebär ett firande av allt från jul till holi. När så många etniciteter och religioner sammanstrålar på en så liten yta blir det lätt så att kalendern fylls med högtids- och temadagar. Och det är precis det som skett i Surinam. Fantastiskt!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare