Till sjöss

Nu har vi befunnit oss ute på havet i över ett dygn. Natten har varit lite utmanande för många av oss, för vågorna har varit rejält stora. Vi har kastats lite fram och tillbaka i våra kojer, mat har hamnat på golvet liksom diverse prylar.

På maindäck och halvdäck har vi haft tampar som säkerhetslinor att hålla i medan vi tar oss fram. Sjön ser ut att bli lugnare framöver och det är redan, nu på eftermiddagen/kvällen, mycket bättre. Vi seglar framåt i god fart.

Idag var också första dagen med lektioner i stora mässen för detta sjöben. Sjöfartseleverna har pluggat VHF eller arbetat med sina arbetsjournaler. Många av natureleverna sitter och artbestämmer sina fynd från exkursionen. En del planerar inspelning av en pod som skall beröra historiebruk. Jag tycker det har gått riktigt bra med tanke på hur välvaggade vi är av de stora dyningarna.

Igår hade vi säkerhetsövning med fokus på brand. Men vi hade också en övning där vi letade igenom fartyget efter fripassagerare. När jag ändå tar upp fripassagerare har vi faktiskt några vingbeklädda sådana ombord för tillfället. Ett litet gäng stensvalor har sökt vila här på fartyget. Oerhört vackra små fåglar, men de mår tyvärr inte särskilt bra.

Hur går det med valarna då? Ser vi några? Jajamänsan! Tidigt i morse syntes lite blås och två stora val-ryggar bryta ytan samt att lite delfiner simmade med oss en stund. Tyvärr var jag själv inte på däck just då. Men en stund senare fick jag i alla fall bevittna ett stort val-plask en bit bort och även ett stort blås.

Alice Engbom, utbildningsledare