Trettondagen i Karibien

Efter att ha firat både jul och nyår till sjöss, trodde jag att vi åtminstone skulle få fira Trettondagen i land. Nog för att man blir dagvill här ombord men den sjätte januari ringde i alla fall en viss klocka i mitt huvud. Det är ju nämligen på de tre kungarnas (vise männens) dag, som barn i många katolska länder får sina ”julklappar”. Jag har, som barn, även varit med om karnevalståg i Spanien, där utklädda kungar kastat godis till åskådarna runt omkring.

Döm därför om min förvåning när denna dag syntes vara som vilken annan vardag som helst! När jag undersökte saken, visade det sig att den dominikanska regeringen bestämmer vilken dag som ska vara helgdag och att Trettondagen i år kommer att firas nu på måndag i stället. Anledningen skulle vara liknande den vi erfor på Grenada, nämligen att befolkningen skall kunna njuta av en ledig långhelg. Jag förstår nog inte skillnaden mellan fredag och måndag i detta hänseende, såvida det inte är väldigt vanligt med lördagsarbete här.

Hur som helst fick jag själv njuta av en osedvanligt trevlig dag tillsammans med två elever och företrädaren för organisationen WISTA, som jag berättade om i förrgår. Kvinnan i fråga var nämligen affärsbekant med en av våra elevers far och ville därför visa dottern runt i Zona Colonial, det vill säga den del av Santo Domingo som blev ”den nya världens första stad” efter Kolumbus upptäckt år 1492. I mitt jobb som utbildningsledare ingår även att försöka utveckla olika hamnbesök, bland annat genom att skaffa nya kontakter, så jag tackade förstås genast ja till inbjudan att få följa med!

Dagen bjöd på guidade turer på såväl chokladfabrik som katedral och i det hus där Kolumbus son Diego Colón en gång bodde. Avslutningsvis blev vi en kulinarisk upplevelse rikare, då vi fick avnjuta flera olika dominikanska läckerheter på en äkta gourmetrestaurang!

KiKi Åstrand

utbildningsledare