Utbildningsledarens rapport 2022-05-12

Att ha ett tolv dagar långt sjöben som start för ettorna har både fördelar och nackdelar. Fördelarna är att eleverna får en rimlig chans att arbeta in rutinerna och att det kan ske utan att de känner sig stressade. Nackdelarna är att det kan kännas konstigt att se en obruten horisont under 12 dagar och att man gärna skulle gå iland lite tidigare.

Man behöver också ha lite tur om det första benet är långt. Tur med bra upplevelser och med väder och vind. Det har vi verkligen haft. Vi har sett delfiner i mängder, valar och en stjärnhimmel som man bara kan se där det riktigt mörkt. Alltihop detta gör att livet känns bra ombord på Gunilla, man får helt enkelt en positiv bild av livet till sjöss.

För tillfället kör vi norrut för motor, planen är att hitta lagom med vind från rätt håll så vi kan segla vidare mot England. Trots att det är lite vind är vågorna ganska stora så Gunilla rullar en del. Men det verkar som om de flesta vant sig vid sjögången så för tillfället har vi ingen sjösjuka ombord. Vi hoppas det håller i sig hela vägen.

Eleverna har fått en mailadress ombord och vi har uppmanat dem att skicka ett mail hem och på det viset hålla kontakt. Vi är ju uppkopplade via satellit och varje elev har en begränsad mängd data de kan skicka varje vecka. Det räcker bra för att skicka mail och dylikt men man kan inte skicka bilder eller streama som man är van vid hemifrån. Eleverna kan växla mellan att vara uppkopplade med telefon eller dator. Det kan ta tid att skicka mellan Gunilla och land så förvänta er inte omedelbara svar från eleverna. De använder bara telefonerna på sina frivakter och inte när det går vakt eller har lektioner.

Allt gött ombord

Tore Reuterberg