Utbildningsledarens rapport den 16 december 2021

I Malaga

Till slut är väl rimligen lite av en underdrift. Efter att ha först siktat in oss på att genomföra vår sista resa i augusti, sen september, sen november så känns det ändå som det var dags till slut.

Med gott mod, munskydd och spansk hälsodeklaration – och massa packning förstås – kunde vi lämna det regntyngda och snösmälta Sverige bakom oss för ett betydligt torrare Spanien med betydligt bekvämare temperatur. Enda smolken i bägaren var den sena timmen vi begav oss, och kom fram till vår kära T/S Gunilla efter halva natten.

En kort natts nästan sömn, trots sovmorgon, senare kickade dagen igång. Lite kylslaget i luften men känslan kom på skam när jag tänkte på det blöta och grusiga vädret hemma. Efter frukost var det dags för den första ordentliga uppställningen och efterföljande familisering. Det innebär repetition om vad man gör ombord, hur man seglar, lagar mat, jobbar med underhåll och säkerhet. Själv nöjde jag mig med att hänga med på en säkerhetsrond och därefter klättra upp i förmasten och kika på utsikten. Allt det där med underhållsarbete och laga mat verkade tråkigt, så det lämnade jag därhän. En lyx som eleverna inte kunde njuta av. Efter lunch gick jag istället på jakt efter mer julpynt. Den jakten får fortsätta imorgon.

När kvällen till slut dragit in med kylslagna vindar fick vi plötsligt order att flytta till en annan kajplats. Detta medförde att den redan senarelagda middagen blev ännu mer senarelagd. Vår nya kajplats var dessutom mer utsatt för vind och dyningar vilket gjorde att det började gunga bra mycket bättre. Kanske precis det som behövs efter en kort natt och en lång dag. Att vaggas till sömns.

Over and out…

Johan, utbildningsledare