Valfria studier

Nu har vi varit på väg mot Tampa i snart två dagar och i morgon börjar slutspurten rent studiemässigt. I går, på avresedagen, hade vi som vanligt inga lektioner och idag söndag står det ”fria studier” på schemat. Med detta menas att det visserligen inte finns något inlagt i schemat men att man självklart får plugga på egen hand med det man vill och när man vill.

Faktum är att jag vid schemaläggningen hade hoppats på lite valskådning nu när vi befinner oss på 6000 knölvalars lekplats just i parningstid. Tyvärr hade vi idag inte turen på vår sida utan det slutade med helt valfria studier.

Ni, eventuellt trogna läsare av undertecknads bloggar, undrar förmodligen om jag skolkar från mina egna bakverksstudier. Jag kan lugna er med att så inte är fallet, utan jag har helt enkelt inte haft tid att ägna mig åt forskning när jag varit i land. För att inte komma efter rent vetenskapligt har jag emellertid lyckats bunkra upp med lite undersökningsmaterial till innevarande sjöben. Idag blev det därför ett ca 5 cm stort bakverk som hamnade under luppen. Det bestod av en mördegsbotten fylld med en nästan svart, slät och syrlig sylt och garnerad med ett rutmönster av samma deg som själva botten. Allra överst låg ett mycket tunt och genomskinligt lager av syrlig gele. Jag kan tyvärr inte härleda syltsmaken till någon speciell frukt men faktum är att hela kakan var den mest välsmakande hittills!

KiKi Åstrand

utbildningsledare